پیش‌بینی فرسایش و خرابی ماشین‌آلات راه‌سازی با استفاده از نتایج آنالیز روغن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی، البرز، ایران.

2 دانشجوی دکتری مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گیلان، ایران.

dmej/dmej.2020.6

چکیده

آنالیز روغن یکی از روش‌های پایش وضعیت به­منظور تشخیص فرسایش‌های غیرعادی تجهیزات و سیستم‌های مکانیکی است. ذرات فرسایشی بر اثر وجود سایش و عیوب مشابه در داخل اجزای ماشین به وجود می‌آیند. با دانستن متالوژی (ترکیب) مواد بکار رفته در ساخت قطعات داخلی موتور و جنس ذرات موجود در روغن می‌توان پیش‌بینی‌هایی در خصوص احتمال عیوب مختلف داشت. در این تحقیق به بررسی رفتار فرسایشی موتورهای ماشین‌آلات راه‌سازی با توجه به وضعیت عناصر آنالیز روغن بر اساس خطوط مبنا پرداخته شده است. این خطوط مبنا با روش داده­کاوی نتایج آزمایش‌ها آنالیز روغن بر اساس توزیع نرمال و روش‌های آماری در کنار خرابی­های ثبت­شده در واحد نگهداری و تعمیرات در مدت‌زمان حدود سه سال به­دست آمده است. با توجه به آنالیز ذرات فرسایشی و عناصر موجود در قطعات مختلف موتور خصوصاً ساختار آلیاژی سیلندر و سرسیلندر، آلیاژ مورد استفاده در ساختار شاتون، جنس فلز پایه استفاده شده در یاتاقان‌ها، نوع روغن موتور و میزان کارکرد روغن، عیوب احتمالی و بررسی‌های محتمل تعیین می‌شوند. شاخص‌های مورد مطالعه در آنالیز روغن عبارت‌اند از: ویسکوزیته، سیلیسم، ذرات درشت آهنی، فلزات فرسایشی نظیر آهن، آلومینیوم، سرب، مس، قلع، کروم.
سایر پارامترهایی که مدنظر قرار می‌گیرد عبارت‌اند از:

استفاده و یا عدم استفاده از افزودنی‌های روغن
استفاده از خنثی‌کننده‌های اسید، پاک‌کننده‌ها، اکسیدکننده‌ها و واسطه‌های ضد سایش و ضدزنگ
مصرف ضد یخ و نوع آن
نوع سرویس و تعمیرات صورت گرفته روی دستگاه‌ها (در صورت تعمیر، اعلام مشکل و در صورت امکان ارائه تصاویر از قطعاتی که دچار خرابی و آسیب شده‌اند)

محیطی که دستگاه‌ها در آن به‌کارگیری می‌شوند (معادن، راه‌سازی، محیط‌های پر گردوغبار و ...).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Erosion and Failure of Road Construction Machinery Using Oil Analysis Results.

نویسندگان [English]

  • Mostafa Yousefi Tazarjan 1
  • Mohsen Dezfouli 2
1 Faculty Member, University of Applied Science and Technology, Alborz, Iran.
2 Ph.D. Student of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering, University of Guilan, Iran.
چکیده [English]

Oil analysis is one of the Condition Monitoring methods to detect abnormal corrosion of mechanical equipment and systems.The wear and tear is caused by the same wear and tear on the inside of the machine. Knowing the metallurgy of the materials used to make the engine's internal components and the material of the particles in the oil can make predictions about the probability of various defects. In this study, we investigate the erosive behavior of road construction engines with respect to the status of oil-based elements of line analysis. These baselines were obtained by data mining methods of oil analysis experiments based on normal distribution and statistical methods along with recorded failures in the maintenance unit over a period of about three years.According to the analysis of erosive particles and elements present in various engine components, especially cylinder and cylinder alloy structure, alloy used in the rod structure, base metal material used in bearings, type of engine oil and oil performance, probable defects and probable investigations Are determined. Indicators studied in oil analysis are: viscosity, silica, coarse ferrous particles, erosive metals such as iron, aluminum, lead, copper, tin, chromium. Other parameters to consider include:

Whether or not to use oil additives
 Use of acid neutralizers, cleaners, oxidizers, and anti-wear and rust agents.
Antifreeze consumption and its type

•          The type of service and repairs performed on the devices (if repaired, reported a problem and if possible, provided images of parts that have been damaged or damaged)
•          The environment where the machines are used (mines, roads, dusty environments, etc.).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Oil Analysis
  • Fault Forecasting and Diagnosis
  • Maintenance
  • Normal Distribution
  • Baseline